Brabant Art Fair
  • Bezoeken
  • Kunstenaars
  • Plattegrond
  • Locatie
  • Impressie
  • Partners
  • FAQ
  • Contact
  • Privacy verklaring
  • Deelnemen

Zaterdag 2 oktober van 11.00 tot 17.30 uur en zondag 3 oktober 2021 van 11.00 tot 17.30 uur, Grote Kerk Breda.

Zaterdag 2 oktober en zondag 3 oktober, Grote Kerk Breda


Vraag en antwoord

Home » Vraag en antwoord


Hier direct onder vindt u de vragen en antwoorden van door kunstliefhebbers/ belangstellenden / bezoekers gestelde vragen.
(Zie verderop voor de antwoorden op de door kunstenaars gestelde vragen)

Vragen van bezoekers

Wat maakt een bezoek aan de Brabant Art Fair bijzonder?
De Brabant Art Fair is een professionele kunstbeurs met circa 600 kunstwerken van Nederlandse en Belgische kunstenaars in de prachtige omgeving van een van de mooiste kerken van Zuid Nederland. Alle kunstenaars zijn door een vakjury getoetst voordat zij zijn toegelaten voor deelname aan de Brabant Art Fair. Het niveau van de werken is dan ook hoog. Verder biedt de beurs u een breed spectrum aan kunst, zowel voor wat betreft formaten, technieken als gebruikte materialen: ook sieraden en werken van keramiek en glas zijn te bewonderen en te koop.  Daarbij zijn de kunstwerken meestal zeer betaalbaar.

Welke maatregelen gelden vanwege corona?
Voor het antwoord verwijzen we u naar deze pagina: http://brabantartfair.nl/bezoeken.

Zijn de kunstenaars aanwezig?
Ja, bij de Brabant Art Fair zijn alle kunstenaars zelf aanwezig om u hun werken en hun passie, visie en drijfveren toe te lichten.

Kan ik gratis naar de Brabant Art Fair?
Vrienden van Stichting Kunstweek (www.kunstweek.nl) en leden van de Nationale Associatie voor Beeldend Kunstenaars (www.NABK.nl) hebben samen met een introducé gratis toegang tot de Brabant Art Fair.

Krijgen kinderen en scholieren korting?
Ja, kinderen tot 12 jaar hebben, mits ze onder begeleiding zijn van volwassenen, gratis toegang. Scholieren tot 16 jaar hebben, mits onder begeleiding van leerkrachten (maximaal 6 scholieren per leerkracht), ook gratis toegang.

Wat is de Brabant Art Fair meer dan een expositie van veel mooie kunst?
Op de Brabant Art Fair kunt u kennis maken met de makers van de kunst, u kunt de kunst kopen (vaak tegen zeer vriendelijke prijzen), u kunt een lekker drankje drinken of iets nuttigen en u kunt de prachtige Grote Kerk bewonderen.

Kan ik met eigen vervoer komen of is het beter om met het openbaar vervoer te komen?
Voor het antwoord verwijzen we u naar deze pagina: http://brabantartfair.nl/locatie.

Kan ik op de Brabant Art Fair kunst kopen?
Ja, dat kan. Alle geëxposeerde werken zijn rechtstreeks van de kunstenaars te koop. U betaalt geen commissies of opslag. De prijs die u met de kunstenaar overeenkomt, is de volledige prijs.

Kan ik pinnen?
Bij sommige kunstenaars wel, bij andere kunstenaars niet. Er zijn zeker geldautomaten in de buurt van de locatie.

Wat zijn de openingstijden van de Brabant Art Fair?
De beurs is op beide dagen open van 11.00 tot 17.30 uur. Als u op zaterdag komt en u wilt op zondag terugkomen, kan dat: u kunt dat bij de entree kenbaar maken.

Vragen van kunstenaars.

Hoeveel plaats krijg ik voor het exposeren van mijn werken?
De hele stand door u gehuurde stand staat tot uw beschikking. U moet wel binnen de standruimte blijven en mag niets in de gangpaden plaatsen.

Kan ik mijn stand delen met een collega?
Ja, dat kan. Wel moet uw collega ook geballoteerd worden en gelden enkele bijzonder bepalingen, die u met een mailtje opvraagt: info@brabantartfair.nl.

Is korting op deelname aan de Brabant Art Fair mogelijk?

De organisatie voor een professionele beurs als de Brabant Art Fair met stands met harde wanden, verlichting per stand, professionele promotie en bemanning, de huur van de kerk, enzovoorts, brengt nu eenmaal kosten met zich mee. De bijdrage van de deelnemende kunstenaars in de kosten van de Brabant Art Fair is zo laag mogelijk. Omdat niet alle kosten worden toegerekend en de hulp van vrijwilligers de kosten drukken, zijn de kosten minder dan 1/3 van de kosten van een beurs waar galerieën hun kunstenaars tonen.
Leden van de Nationale Associatie voor Beeldend Kunstenaars (www.NABK.nl) krijgen nog een extra korting op de bijdrage aan de kosten. Nog meer korting is niet mogelijk.

Wanneer krijg ik de gratis toegangskaarten die bij mijn deelname aan de Brabant Art Fair zijn inbegrepen?
U ontvangt de toegangskaarten circa 1 maand (tot uiterlijk 3 weken) voor aanvang van de Brabant Art Fair. 

Wie bepaalt of mijn werken voor publiciteit worden gebruikt?
De organisatie bepaalt welke werken op de website, op de affiches, de toegangskaarten en/of bij andere uitingen worden geplaatst. De organisatie brengt bij gebruik van afbeeldingen van werken, de betreffende kunstenaars daarvoor geen kosten in rekening. Discussie over de keuzes van de organisatie is niet mogelijk. Aan afbeelding van werken kosten voor u verbonden zijn. Deelnemende kunstenaars kunnen via hun persoonlijk account aangeven welke extra (betaalde) publiciteit zij wensen. 

Mag ik de geëxposeerde kunstwerken verkopen?
Ja, dat mag. Sterker, dat is de bedoeling. U mag passerende bezoekers aanspreken met het doel hen te informeren en hun belangstelling voor koop te stimuleren. (Respecteert u echter de vrijheid van de bezoekers: zij moeten alle gelegenheid hebben om in rust de geëxposeerde werken te bezichtigen.) Ook mag u visitekaartjes, kunstkaarten en folders afgeven. En verder kunt u afspraken maken voor vervolgcontacten per e-mail, bij de belangstellenden thuis, bij u op uw atelier of werkplaats, of op andere wijze. Dat laatste adviseren we u: u kunt dan in tijdens de beurs uw aandacht besteden aan andere belangstellenden en later in alle rust met de geïnteresseerden uw werken in uw atelier laten zien.

Als iemand mijn werk wil kopen, hoe kan dan betaald worden?
Dat is aan u. Boter bij de vis is het meest gebruikelijke: de koper betaalt u de volledige koopprijs en u geeft het werk meteen mee.
Maar u kunt ook afspreken dat de koper een aanbetaling doet en vervolgens bij bezorging van het werk het resterende bedrag betaalt. Bij de Brabant Art Fair heeft de organisatie een pinapparaat. Onder vooraf aangegeven voorwaarden, incasseert de organisatie voor u de gepinde koopprijs en maakt de volledige koopprijs, onder aftrek van administratiekosten, vervolgens op uw rekening over. 

Moet ik op de Brabant Art Fair zelf aanwezig zijn?
Ja, van u wordt verwacht dat u zelf aanwezig bent. Alleen bij ziekte of een andere dringende reden kunt u zich laten vertegenwoordigen en u kunt uw werken ook onbemand achterlaten. Maar het is wel verstandig om bij uw geëxposeerde werken te zijn. Dan kunt u uw werk toelichten en heeft u de meeste kans op verkoop en het maken van vervolgafspraken.

Moet ik zelf mijn kunstwerken komen brengen en halen?
Nee, dat hoeft niet. U mag iedereen uw werken laten brengen en halen, mits dit gebeurt binnen de tijden die voor het op- en afhalen zijn gesteld. We raden u wel aan om uw stand zelf in te richten. Dan bepaalt u immers zelf hoe uw werken komen te hangen of te staan.

Wanneer moet ik mijn werken brengen en halen?
Deelnemers aan de Brabant Art Fair krijgen tijdig bericht over de datum en tijd van inrichting. 

Zijn mijn werken verzekerd?
Als u bij uw aanmelding aangeeft, dat u uw werken wilt verzekeren, ja. De polisvoorwaarden zijn van toepassing.

Ik heb een fout gemaakt in mijn aanmelding. Hoe kan ik dat herstellen?
Stuur een e-mail naar info@brabantartfair.nl en vermeld daarbij dat u zich al heeft ingeschreven en iets wilt veranderen.

Kan ik na ontvangst van de bevestiging van mijn deelname nog iets veranderen of aanvullen?
Ja, dat kan meestal. Stuur een e-mail naar info@brabantartfair.nl en vermeld daarin dat u zich al heeft ingeschreven en wat u wilt veranderen. 

Kan ik in mijn stand (uitnodigings)kaarten en folders leggen?
Om de beurs ordelijk en overzichtelijk te houden, worden de stands bij voorkeur vooral gebruikt voor expositie van de kunstwerken. Folders en visitekaartjes kunt u op een documentatieplateau leggen dat door de organisatie kosteloos beschikbaar wordt gesteld.

Hoe werkt de ballotage?
Direct na uw aanmelding wordt uw aanmelding aan de leden van de ballotage commissie voorgelegd.  In de regel baseren de leden hun oordeel op uw c.v. en het werk dat u op uw website toont. Soms vragen zij om aanvullende informatie, bijvoorbeeld enige foto’s van werken die u op de beurs wilt exposeren. In het algemeen is het oordeel van de ballotage commissie binnen 7 à 10 dagen bekend. U krijgt dan bericht. Bij acceptatie van uw aanmelding wordt die automatisch omgezet in een deelname. Als u niet wordt geaccepteerd, krijgt u alle eventueel betaalde kosten volledig terug.

Mag ik de verkoopprijs van mijn werken aangeven?

Ja, dat mag, sterker, we raden u aan om de prijzen (op bescheiden wijze) aan te geven. U mag de prijzen op maximaal formaat 10 (b) x 5 (h) centimeter aangeven.

Welke kleur hebben de wanden van de stands?
De (harde) wanden van de stands zijn gebroken wit. Daar is voor gekozen omdat de meeste mensen thuis in de woonkamer ook min of meer witte muren hebben.

Is er bedekking voor de tafel. Zo ja, hoe ziet die eruit?
Ja, bij een (gehuurde) tafel krijgt u een egaal zwarte afdek-rok, die aan drie kanten (vrijwel) tot op de grond komt. Alleen de achterkant blijft open (als de tafel met de lange kant naar het publiek staat).

Hoeveel bezoekers worden verwacht?
De publiciteit is veel omvattend en door inschakeling van relatief veel media, het gebruik van posters, folders en andere informatiedragers, worden relatief veel bezoekers verwacht.
Naast veel positieve publiciteit is het weer van grote invloed op het aantal bezoekers. Bij koud en guur weer blijven de mensen liever thuis en ook veel regen en sneeuw heeft een negatieve invloed op het aantal bezoekers. Onder normale (weers)omstandigheden verwacht de organisatie dat ruim 1.500 tot 2.000 kunstliefhebbers de Brabant Art Fair zullen bezoeken. 

Waarom moeten bezoekers voor toegang tot de Brabant Art fair betalen?
Een toegangsprijs selecteert de bezoekers. Zelfs al een geringe toegangsprijs maakt het verschil tussen binnenlopende passanten die niet in kunst geïnteresseerd zijn en kunstliefhebbers, -kopers en -verzamelaars die serieus in hedendaagse kunst geïnteresseerd zijn. Overigens krijgen de deelnemende kunstenaars de mogelijkheid om hun gasten kosteloos de Brabant Art Fair te laten bezoeken.

Hoe weten de bezoekers welke kunstenaars aan de Brabant Art Fair deelnemen?
De aan de Brabant Art Fair deelnemende kunstenaars staan op de website van de Brabant Art Fair (www.brabantartfair.nl) vermeld.
Op de beurs zelf, zijn alle stands voorzien van de namen van de kunstenaars.
En niet tot slot krijgen de deelnemende kunstenaars badges waarop zij hun namen kunnen schrijven.

Mag ik me laten assisteren bij het inrichten van mijn stand?
Ja zeker, als uw hulp zich maar (aan)meldt bij de ontvangstbalie.

Hoe bevestig ik mijn kunstwerken in mijn stand?
Sculpturen plaatst u op de grond of op door u zelf meegebrachte sokkels. Voor hangende werken krijgt u perlondraden tot uw beschikking. Bij elke perlondraad krijgt u twee haken: met de vaste haak hangt u de perlondraad om de bovenkant van de stand-wand en met de andere haak, die verstelbaar is, hangt u het werk aan de perlondraad. De perlondraden kunnen werken tot 13 kilo dragen. Wel worden bij werken die zwaarder zijn dan 8 kilo, voor alle zekerheid twee perlondraden per werk aangeraden.

Moet ik ook betalen als ik op de wachtlijst sta?
Nee, bij plaatsing op de wachtlijst hoeft u geen kosten te betalen.

Kan ik me al aanmelden voor de Brabant Art Fair 2020?
Nee, maar u kunt zich wel als belangstellende opgeven. Dat doet u door een mailtje te sturen naar info@brabantartfair.nl met als onderwerp ‘belangstelling voor deelname aan de Brabant Art Fair 2020’. In het mailtje vermeldt u allen uw naam, dat is genoeg. U krijgt dan als eerste bericht wanneer de mogelijkheid tot aanmelding start.

Zie voor meer antwoorden op mogelijke vragen ook de Algemene Deelnamevoorwaarden.